SELAMAT DATANG KE BLOG PSS SMKTIZ

JAWATANKUASA PSS

JAWATANKUASA PENTADBIRAN  PUSAT SUMBER SEKOLAH TAHUN 2018

a)    Jawatankuasa Induk.

STRUKTUR ORGANISASI JAWATANKUASA INDUK PSS

Penasihat                         :           En. Mohd Kamari bin Ibrahim
                                                        (Pengetua)
Pengerusi                        :           Tn. Hj. Wan Abdul Shukor bin Wan Awang
                                                        (Penolong Kanan Pentadbiran)
Naib pengerusi 1            :           En. Abdul Aziz bin Nik Mat
                                                        (Penolong Kanan HEM)
Naib Pengerusi 2           :           Pn. Hajah Mas Ayu Ros Aida binti Harun
                                                        (Penolong Kanan Kokurikulum)
Naib Pengerusi 3           :           Pn. Hajah Che Ros bt Maulud
                                                        (Penolong Kanan Tingkatan 6)
Setiausaha 1                 :           Pn. Salina bt Jumaah
                                                        (Guru Perpustakaan dan Media)
Setiausaha 2                 :           En. Mohd Afzarizam bin Mamat
                                                        ( Guru Penyelaras Bestari )   
AJK                               :           1) Ketua Bidang Bahasa :

*      Bahasa - Pn. Norzana binti Abdul Latif
*      Kemanusiaan – Pn. Hjh Maizatul Akmaliah binti Mohd Yusoff
*      Sains & Mat – Pn. Hajah Kamariah Ab. Rahman
*      VoTek – Tuan Haji Abdul Gani Jaya

2) Semua Ketua Panitia Mata Pelajaran :
·         YM Tengku Saudat binti Tengku Bakar
  (KP Bahasa Melayu)
·         Pn. Noorizilawati binti Mohd Rifin
  (KP Bahasa Inggeris) 
·         Pn. Hajah Fatimah bt Ismail
  (KP Bahasa Arab)
·         Pn. Hajah Razifah binti Abdul Ghani
  (KP Pengajian Am)
·         En. Mohd Adlan bin Mohd Sharufuddin
  (KP Bahasa Jepun)
·         Pn. Rozana binti Mohamed Hassan
  (KP MUET)
·         Pn. Norzila binti Hamzah
  (KP Sains)
·         Pn. Rafidah binti Embong
        (KP Kimia)
·         Pn. Hajah Norhayati Mat Midin
        (KP Fizik)
·         Pn. Sarimah Ali
  (KP Biologi)
·         Pn. Hajah Ramlah Hasan
  (KP Matematik)
·         En. Mohd Radzi bin Ibrahim
  (KP Geografi)
·         Pn. Wan Zalelawati binti Wan Ahmad
  (KP Sejarah)
·         Pn. Hajah Norma binti Abdul Ghani
  (KP Pendidikan Islam)
·         En. Amra bin Ismail
  (KP Pendidikan Seni Visual)
·         En. Wan Zaki bin Wan Chik
  (KP KAQ)
·         Pn. Zainun Husain
  (KP PJK)
 Pn. Nor Azlina binti
 (KP PSK)
·         Pn. Hajah Razmah Abdul Latif
 (KP Kemahiran Hidup)
·         Pn. Tun Maznida Wan Lokman
 (KP Prinsip Perakaunan)
·         Pn. W. Rospawati Sakinah W. Kaffi
  (KP Ekonomi)
·         Pn. Mek Apuan Mohamad
  (KP Perdagangan)
·         Pn. Rozilawati Pa’
  (KP Pengajian Perniagaan)
·         En. Mohd Afzarizam Mamat
  (KP ICTL)
3) Kaunselor :
En. Musa bin Awang
4) Semua Penyelaras Unit PSS
*      Pn. Rozilawati bt Pa’
(Penyelaras Perpustakaan & Pra Universiti)
*      Pn. Rafidah bt Muda
(Penyelaras Bilik BBM)
*      Pn. Hajah Maziah bt Embong
(Penyelaras Bilik Kuliah 1 & 2)
*      Pn. Hajah Zakiah bt Abu Bakar
(Penyelaras Program NILAM)
*      Pn. Hazizah bt Iberahim
(Penyelaras Papan Kenyataan)
*      Pn. Hajah Fatimah bt Ismail
(Penyelaras Bilik Bahasa Arab)
*      En. Zul bin Mohamad
(Penyelaras Makmal Komputer)
*      Pn. Ong Yoke Teng
(Penyelaras Bank Soalan)
*      Pn. Rohaizah bt Yusoff
(Penyelaras Bilik Matematik)
*      Pn. Norkamariah bt Man
(Penyelaras Pusat Akses)
*      En. Sabirin bin Sulaiman
(Penyelaras Bilik Bahasa Jepun)
*      Pn. Wan Raihan bt Wan Shaaidi
                                                                        (Penyelaras Bilik Bahasa Inggeris)


A. SENARAI TUGAS JAWATANKUASA INDUK PSS


1.    Merancang kewujudan PSS dan merangka peranan, kepentingan dan   strategi perkembangannya.

2.    Mengurus sumber kewangan PSS.

3.    Mengagih dan menyelaras peruntukan dalam pembelian bahan-bahan PSS seperti bahan cetak (buku dan lain-lain), media dan bahan   pengajaran dan  pembelajaran. 
4.    Memperakukan anggaran perbelanjaan mengurus PSS yang  dikemukakan oleh Jawatankuasa Kerja.
5.    Merancang aktiviti dan jadual tahunan PSS.
6.   Merangka strategi perkembangan PSS iaitu membuat unjuran  mengenai keperluan di masa akan datang.
7.    Merancang untuk mendapatkan bantuan daripada pihak-pihak tertentu
  dalam menguruskan PSS.

B.     SENARAI TUGAS PENASIHAT (PENGETUA)

1.   Bertindak sebagai ketua pentadbir, pengurus dan mempengerusikan  mesyuarat AJK Induk PSS.
2.   Memastikan PSS bergerak dengan berkesan selaras dengan objektif yang dirancang.
3.   Membentuk dasar yang praktikal mengenai perkhidmatan PSS di sekolah.
4.   Merancang mendapatkan alat serta kemudahan-kemudahan lain untuk memenuhi keperluan PSS yang progresif.
5.   Menyediakan kursus-kursus dalam perkhidmatan bagi guru-guru yang berminat, berbakat dan memerlukan.
6.   Meluluskan belanjawan tahunan PSS.
7.   Membuat penilaian yang berterusan terhadap kegiatan pengajaran dan pembelajaran berasaskan sumber di sekolah.
8.   Menjalinkan hubungan erat dengan agensi-agensi luar khususnya PKG dan BTP untuk meningkatkan kemajuan PSS.
9.   Menggalakkan guru-guru dan para pelajar menggunakan bahan-bahan  dalam proses pengajaran dan pembelajaran melalui PSS merentasi Kurikulum.

C.     SENARAI TUGAS PENGERUSI (PENOLONG KANAN PENTADBIRAN)

1.   Bertanggungjawab kepada Pengetua dalam semua aspek pentadbiran dan pengurusan PSS.
2.   Merancang pembangunan sumber manusia PSS dan mengemukakannya kepada Jawatankuasa Induk PSS.
3.   Mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kerja.
4.   Memantau Program Jangka Panjang bersama AJK PSS.
5.   Menjalankan tugas-tugas yang diarahkan oleh Pengetua/Guru Besar dari semasa ke semasa.
6.   Memilih dan melantik guru-guru PSS bersama Setiausaha.

D.     SENARAI TUGAS GURU PERPUSTAKAAN DAN MEDIA

1.   Merancang dan mengajar Kemahiran Maklumat antara 6 hingga 10 waktu seminggu.
2.   Merancang dan melaksanakan dasar serta program tahunan PSS bersama-sama pengetua/guru besar, kakitangan PSS, guru dan pelajar sekolah
3.   Merancang dan mengurus belanjawan tahunan PSS bersama AJK Kurikulum sekolah.
4.   Merancang pemerolehan dan pembinaan koleksi yang komprensif, seimbang dan kemaskini.
5.   Merancang dan melaksanakan perkhidmatan PSS yang dapat menyokong pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran.
6.   Merancang dan mengurus program pembacaan (Program NILAM) dan pembudayaan ilmu.
7.   Merancang, melaksana dan menyelaras program pembangunan staf dan program latihan dalaman berhubung dengan PSS.
8.   Merancang dan mengurus program promosi PSS.
9.   Bekerjasama dengan guru-guru dalam pelaksanaan pengajaran dan  pembelajaran berasaskan sumber.
10. Berhubung dan bekerjasama dengan PSPN/PKG Perpustakaan Awam untuk meningkatkan perkhidmatan dan program PSS.
11. Menyelia dan mengurus bahan-bahan PSS
12. Menyedia dan mengedar minit mesyuarat JK Induk/Kerja PSS.
13. Memantau dan mengawal selia pelaksanaan program PSS.
14. Melaksanakan tugas semakan stok dan inventori peralatan PSS.
15. Mempromosi dan menjadi ahli Persatuan Perpustakaan/PSS Negeri.
16. Menjalankan penyelidikan/kajian tindakan berhubung dengan perkhidmatan PSS.
17. Menyediakan laporan serta analisis pelaksanaan pembangunan,pengurusan, program dan aktiviti serta kewangan PSS.
18. Menghantar data dan laporan pelaksanaan Program PSS khasnya Laporan PSS dan NILAM kepada BTP melalui PKG dan PSPN pada bulan Oktober setiap tahun.
19. Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengurusan sekolah dari semasa ke semasa.

E.           SENARAI TUGAS GURU PENYELARAS BESTARI  
1.    Merancang dan mengajar Matapelajaran antara 12 waktu seminggu.

2.    Sebagai penghubung tunggal (single point of contact) bagi pihak sekolah.

3.    Mengurus dan menyelenggara kemudahan ICT dan perisian-perisian aplikasi yang dibekalkan serta menyelesaikan serta  menyelesaikan masalah teknikal yang mungkin timbul.

4.    Menyediakan keperluan peralatan ICT untuk guru dan membantu serta membimbing mereka sewaktu menggunakannya dalam pengajaran dan pembelajaran.

5.    Melatih guru menggunakan kemudahan ICT secara efektif di samping menggalakkan penggunaannya di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.

6.    Melatih staf menggunakan kemudahan ICT secara efektif di samping menggalakkan penggunaannya di dalam aktiviti pengurusan dan pentadbiran.

7.    Menyelaras penilaian perisian pendidikan berdasarkan kriteria penilaian yang telah ditentukan oleh Kementerian Pendidikan.

8.    Sebagai pengurus e-mel.

9.    Memastikan integriti dan keselamatan data.

10. Sebagai pakar rujuk dan pegawai sumber (resource person) ICT sekolah dan sentiasa mengikuti perkembangan ICT semasa.

11. Menyediakan laporan dan maklumat perkembangan aktiviti sekolah bestari kepada pihak yang berkenaan.

            12.Mempertingkatkan budaya ICT di sekolah.

13. Menjalankan tugas-tugas lain yang diarahkan oleh pengurusan sekolah dari masa ke semasa.

F.      SENARAI TUGAS KETUA BIDANG/KETUA PANITIA

1.   Merancang pembudayaan penggunaan teknologi pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru dan para pelajar di sekolah.
2.   Menyebarkan maklumat terkini tentang teknologi pendidikan kepada semua guru untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran yang   berkesan.
3.   Membantu AJK PSS dalam memilih bahan pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian untuk kegunaan pelajar.
4.   Membantu dan merancang agar guru-guru dapat membina bahan pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan pendekatan yang sistematik.
5.   Menilai keberkesanan alat dan media pengajaran yang dibeli ataupun yang dihasilkan sendiri.
6.   Membantu dan menjalankan tugas yang berkaitan dengan PSS yang diarahkan oleh pihak pentadbiran sekolah.


b) Jawatankuasa Kerja


STRUKTUR ORGANISASI JAWATANKUASA KERJA PSS


Penasihat                         :           Tn. Haji Md. Zain bin Muda
                                                        (Pengetua)
Pengerusi                        :           Tn. Hj. Wan Abdul Shukor bin Wan Awang
                                                        (Penolong Kanan Pentadbiran)
Naib Pengerusi 1             :           En. Ghanami bin Hassan
                                                        (Penolong Kanan HEM)
Naib Pengerusi 2             :           Pn. Asiah bt Endut
                                                        (Penolong Kanan Kokurikulum)
Naib Pengerusi 3             :           Pn. Che Ros bt Maulud
                                                        (Penolong Kanan Tingkatan 6)
Setiausaha 1                   :           Pn. Salina bt Jumaah
                                                        (Guru Perpustakaan dan Media)
Setiausaha 2                   :           En. Mohd Afzarizam bin Mamat
                                                        ( Guru Penyelaras Bestari )

AJK                                 :           Guru PSS

*      YM Tengku Saudat bt Tengku Bakar
*      Pn. Rozilawati bt Pa’
*      En. Sabirin bin Sulaiman
*      Pn. Rafidah bt Muda
*      Pn. Hazizah bt Ibrahim
*      Pn. Hajah Maziah bt Embong
*      Pn. Hajah Zakiah bt Abu Bakar
*      Pn. Zuraidah bt Mohd Adam
*      Pn. W.Norhaizam bt W.Hassan
*      Cik Wan Raihan bt Wan Shaaidi
*      En. Zul bin Mohamad
*      Pn. Ong Yoke Teng
*      Pn. Rohaizah bt Yusoff
*      Pn. Wan Raihan bt Wan Shaaidi
*      Pn. Tun Maznida bt Wan Lokman
*      Pn. Norkamariah bt Man
*      Pn. Hajah Fatimah bt Ismail
*      Pn. Aziha bt Ismail
*      Pn. Rosnani bt Abdullah (Kerani PSS)
*      Pengawas PSS


1.1.        Tugas Jawatankuasa Kerja
1.    Melaksanakan semua program PSS yang dirancang oleh AJK Induk.
2.    Menyediakan anggaran perbelanjaan pengurusan dan pembangunan PSS.
3.    Memohon anggaran perbelanjaan tahunan PSS untuk dimajukan ke Jawatankuasa Induk.
4.    Menyediakan laporan tahunan PSS.
5.    Merancang dan melaksanakan program perkembangan warga sekolah.
6.    Menyediakan khidmat nasihat dan kepakaran kepada pihak yang memerlukan.
7.    Menggalakkan guru dan pelajar menggunakan pelbagai teknologi pendidikan yang terdapat di PSS.
8.    Bertindak sebagai penghubung antara pihak sekolah dengan agensi-agensi kerajaan dan swasta dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan aktiviti PSS.
                       
A.   SENARAI TUGAS  PENYELARAS DAN GURU PERPUSTAKAAN

1.    Menentukan dasar pentadbiran, pembelian dan pengurusan perpustakaan.
2.    Menjamin perjalanan perpustakan berjalan dengan baik.
3.    Merancang aktiviti perpustakaan.
4.    Merancang anggaran belanjawan tahunan.
5.    Menyimpan rekod perbelanjaan bahan-bahan perpustakaan.
6.    Memberi khidmat nasihat dan kepakaran kepada pihak yang memerlukannya.
7.    Memperolehi dan menyemak maklumat-maklumat mengenai bahan-bahan baru dan terkini untuk koleksi perpustakaan.
8.    Bertanggungjawab memilih dan mendapatkan bahan-bahan bercetak untuk kegunaan guru dan murid.
9.    Menggalakkan pinjaman bahan bercetak kepada guru dan murid.
10. Mengkatalog dan mengklasifikasikan bahan cetak.
11. Mengurus pelantikan pengawas dan sijil.
12. Merancang jadua tugasan pengawas.
13. Mengurus pembelian buku, majalah dan alatan.
14. Menghadiri mesyuarat, taklimat dan kursus.
15. Menyemak stok pada akhir tahun.
16. Melatih dan memantau pengawas Pusat Sumber.
17. Memasukkan stok bahan perolehan (buku/majalah).
18. Pemprosesan buku dan pengkelasan.
19. Mengadakan pameran buku-buku terkini.
20. Memastikan kebersihan dan keceriaan bilik.
21. Mengurus proses pinjaman dan pemulangan buku.
22. Mengemaskini sistem maklumat PSS.
23. Memproses akhbar menjasi fail tegak dan buku skrap.
24. Mengurus kekemasan dan susunatur perabot.
25. Menyediakan kata-kata hikmat dan hiasan.
26. Melabel peralatan dan sumber maklumat.
27. Mengawal disiplin pelajar dan pengawas perpustakaan.
28.Membuat bancian dan penilaian pinjaman setiap bulan.







B.   SENARAI TUGAS GURU PENYELARAS MAKMAL KOMPUTER

1.    Menentukan dasar pentadbiran, pembelian dan pengurusan komputer termasuk keperluan-keperluan semasanya.
2.    Mempunyai catatan (Buku Stok) semua perbekalan alatan atau perkakasan secara perisian (software) seperti komputer, kertas, disket, dakwat dan lain-lain.
3.    Bertanggungjawab untuk melatih dan membudayakan penggunaan komputer melalui program literasi komputer yang bersesuaian.
4.    Menggalakkan penggunan komputer untuk tugas-tugas pengajaran dan pembelajaran.
5.    Berusaha mengkelas dan mengkatalog disket-disket yang dimiliki.
6.    Merancang aktiviti  unit komputer.
7.    Menyediakan keperluan operasi yang sistematik seperti jadual waktu, rekod penggunaan dan lain-lain.
8.    Melapor sebarang kerosakan supaya dapat diakukan ttindakan baikpulih atau penggantian dengan kadar segera.
9.    Menyediakan senarai semak yang bersesuaian untuk memastikan semua tugas yang berkaitan telah dirancang dan dilaksanakan.
10. Menceriakan makmal komputer.


C.   SENARAI TUGAS GURU PENYELARAS BILIK BAHASA INGGERIS

      1.    Menentukan dasar pentadbiran, pembelian dan pengurusan bilik Bahasa Inggeris.
2.    Merancang aktiviti bilik Bahasa Inggeris.
3.    Menggariskan polisi pinjaman dan peraturan pinjaman.
4.    Merancang pembangunan keceriaan bilik Bahasa Inggeris.
5.    Menentukan pengagihan tugas dan tanggungjawab.
6.    Merancang anggaran belanjawan tahunan.
7.    Menyimpan rekod perbelanjaan bahan-bahan.
8.  Memberi khidmat nasihat dan kepakaran kepada pihak yang memerlukan.
9.  Memperolehi dan menyemak maklumat-maklumat mengenai  bahan-bahan baru dan terkini untuk koleksi.
10. Melaporkan sebarang kerosakan atau kehilanngan perkakasan (hardware dan software kepada penyelaras PSS dengan segera supaya dapat dibaiki atau diganti dengan segera.
11. Menyemak stok pada akhir tahun, mengurus dan menyimpan buku stok.
12. Menyedia dan mengurus buku rekod penggunaan dan pinjama.
13. Mengurus tempahan penggunaan bilik.
14. Menyediakan jadual penggunaan bilik.
15. Menjamin perjalanan bilik berjalan dengan baik.
16. Memastikan kebersihan dan keceriaan bilik.
17. Melantik AJK di kalangan pengawas PSS sebagai pembantu.


D.   SENARAI TUGAS GURU PENYELARAS NILAM

1.    Memastikan pelaksanaan program Nilam berjalan dengan baik, teratur dan sempurna.
2.    Membuat pengumuman dan hebahan program kepada semua guru dan
                   pelajar dari semasa ke semasa.
3.    Memastikan  buku-buku bacaan (BM dan BI) ditambah dari  semasa ke semasa.
4.    Mendapatkan laporan analisis bulanan daripada Penyelaras Tingkatan
5.    Mendapatkan pengesahan laporan analisis bulanan daripada pengetua dan memperbanyak lagi bahan tersebut dan diedarkan kepada guru.
6.    Mendapatkan laporan analisis pencapaian pelajar daripada guru-guru BM dan BI setiap bulan.
7.    Mengagihkan surat-surat edaran dan laporan analisis bulanan ke kelas-kelas
8.    Memungut Buku Program Nilam mengikut kelas masing-masing pada setiap akhir bulan.
9.    Membuat semakan dan laporan analisis pencapaian pelajar dan kelas.
10.Menjadi daya penggerak untuk membentuk dan memupuk tabiat suka
11.Menyediakan bilik Nilam sebagai tempat pameran hasil-hasil yang berkaitan dengan Program NILAM.
12. Memastikan bilik Nilam dalam keadaan bersih, ceria dan kondusif.
13. Menyediakan rekod lawatan ke bilik Nilam.
14. Merekodkan penggunaan bilik Nilam dari semasa ke semasa.
15. Melantik AJK di kalangan pengawas PSS sebagai pembantu.

E.   SENARAI TUGAS GURU PENYELARAS BBM

1.    Menyiapkan carta organisasi dan peraturan bilik.
2.    Merancang aktiviti bilik BBM.
3.    Merancang anggaran belanjawan tahunan.
4.    Menyediakan jadual tugasan pengawas dan memastikan tugasan pengawas berjalan lancar.
5.    Menyediakan buku  rekod penggunaan / pinjaman bahan.
a)    Buku Rekod pinjaman guru, pelajar dan kelompok.
b)    Buku Laporan bertugas pengawas.
c)    Rekod daftar VCD, CD an lain-lain.
d)    Buku Bertugas Pengawas BBM.
e)    Buku Penggunaan Peti Pertolongan Cemas (First-Aids Kit).
6.    Mengkatalog dan mengklasifikasikan bahan yang baru diterima.
7.    Mengorganisasikan bahan supaya guru mudah mengesan bahan.
8.    Menyebar maklumat mengenai bahan yang baru diterima dan memberi
            tunjuk ajar tentang penggunaannya.
9.    Membuat bengkel penghasilan bahan kos rendah.
10. Memastikan keceriaan dan kebersihan bilik.
11. Membuat bancian Laporan Penggunaan Bahan setiap bulan.
12. Mengurus pinjaman bahan.
13. Mengurus dan mencatat bekalan yang dibeli ke dalam buku stok.
14. Menyedia dan mengedar senarai bahan untuk semua guru.
15. Melaporkan sebarang kerosakan bahan kepada penyelaras.


F.    SENARAI TUGAS GURU PENYELARAS BILIK KULIAH 1 & 2

1.    Merancang aktiviti dan  anggaran belanjawan tahunan
2.    Mempamer serta mengedarkan bahan-bahan sokongan perkhidmatan tayangan seperti jadual waktu siaran dan jadual tajuk rancangan
3.    Menyediakan jadual penggunaan
4.    Membina koleksi pita-pita video rancangan Radio dan TV Pendidikan
5.    Menyediakan buku rekod penggunaan bilik
6.    Memastikan kebersihan dan keceriaan bilik
7.    Mengurus pinjaman dan penggunaan alat audio video dan lain-lain
8.    Mengurus buku stok alatan
9.    Membantu Penyelaras memberi pendedahan kepada guru-guru dan pelajar
10. Menghebahkan rancangan Radio dan TV Pendidikan kepada guru-guru dan pelajar
11. Memastikan keselamatan alatan audio video
12. Menyebarkan nota guru untuk rancangan Radio dan TV Pendidikan
13. Mengkatalog dan mengklasifikasikan pita rakaman
14. Membuat rakam salin rancangan-rancangan Radio dan TV Pendidikan
15. Menceriakan bilik
16. Melantik AJK di kalangan pengawas PSS sebagai pembantu

G.   SENARAI TUGAS GURU PUSAT AKSES

1.    Menyediakan jadual bertugas untuk mengawasi penggunaan Pusat Akses Sekolah.

2.    Menyediakan peraturan penggunaan Pusat Akses Sekolah.

3.  Memastikan penggunaan Pusat Akses Sekolah direkodkan. Buku log penggunaan dan
    pergerakan kunci Pusat Akses Sekolah perlu disediakan.

4.  Memastikan switch hub dan router SchoolNet sentiasa dalam keadaan baik agar capaian Internet tidak terganggu.

5.    Memastikan aktiviti Pusat Akses Sekolah berjalan dengan lancar.

6.    Memantau keberkesanan aktiviti Pusat Akses Sekolah.

7.    Menyediakan laporan penggunaan secara berkala.

8.    Melaporkan sebarang kerosakan peralatan dan rangkaian kepada Guru Penyelaras Bestari untuk tindakan selanjutnya



H. TUGAS PEMBANTU PSS / KERANI

1     Bertanggungjawab kepada penyelaras dan guru-guru PSS
2   Membantu guru PSS mengurus perkhidmatan pinjaman dan menyimpan rekod-rekod yang bersabit dengan  bahan-bahan dan kewangan PSS
3     Membantu guru-guru dalam urusan memesan dan menerima buku-buku dan lain-lain bahan.
4     Menyediakan senarai pesanan dan menyemak bahan yang baru dibeli
5     Menyediakan surat menyurat, minit mesyuarat dan lain-lain
6     Membantu mengkelas dan mengkatalog buku-buku dan bukan buku
7     Membantu memproses buku/bukan buku untuk pinjamanan penggunaan PSS
8     Menulis nombor perolehan dan panggilan, menyediakan kocek, kad buku dan slip tarikh pulang
9   Menyusun, menyemak dan membaikpulih buku-buku yang rosak, menjilid majalah dan lain-lain yang perlu.
10  Menyediakan analisis pinjaman
11  Membuat notis peringatan kepada peminjam yang lewat memulangkan buku
12  Menyediakan keratan akhbar, gambar-gambar, brosur dan sebagainya
13  Menaip pengautomasian PSS
14  Seranta: Menyediakan bahan pameran, papan kenyataan dan lain-lain urusan am, menyusun buku, menjaga kebersihan PSS, menjalankan tugas-tugas lain mengenai PSS yang diarahkan oleh guru PSS dan pentadbir sekolah.




1 comment:


PENAFIAN

Admin Blog ini tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog ini.
Hakmilik © 2012