PERATURAN PUSAT
SUMBER SEKOLAH
PERATURAN AM :
PERATURAN AM KETIKA BERADA DI PUSAT SUMBER
SEKOLAH:
1. Semua unit PSS terbuka kepada semua
warga SMKTIZ.
2. Murid tidak dibenarkan
masuk ke PSS tanpa guru mata pelajaran atau kebenaran guru unit PSS.
3. Tidak
dibenarkan membuat bising di dalam PSS.
4. Tidak
dibenarkan membawa masuk makanan dan minuman serta makan dan minum di dalam
PSS.
5. Tidak
dibenarkan menyalahgunakan, merosakkan dan membawa keluar bahan-bahan PSS tanpa
kebenaran.
6. Tidak
dibenarkan membuang sampah di merata-rata tempat di dalam PSS.
7. Sila
buang sampah ke dalam bakul sampah yang telah disediakan. Sila jaga kebersihan
PSS.
8. Kerjasama
semua pihak amatlah dihargai agar PSS SMKTIZ dapat dimanfaatkan sepenuhnya.
5.2. PERATURAN KHUSUS.
A.
PERATURAN PERPUSTAKAAN
·
Peraturan Umum.
- Masa perkhidmatan ialah pada waktu rehat I (10.20-10.50 pagi), rehat II (11.00-11.30 pagi) dan waktu petang(2.30-4-30 petang).
- Kebersihan dan keceriaan perpustakaan adalah tanggungjawab bersama.
- Semua pelajar hendaklah sentiasa berdisiplin ketika berada di perpustakaan.
- Pelajar mesti memakai pakaian seragam sebelum memasuki perpustakaan.
- Guru hendaklah berada di pintu masuk bagi memudahkan kawalan pelajar.
- Guru bertanggungjawab memastikan pelakuan pelajar sepanjang berada di perpustakaan.
- Pengguna perpustakaan dikehendaki menyusun semula buku, peralatan atau bahan yang telah digunakan ke tempat asal.
- Bagi guru yang menggunakan perpustakaan pada waktu akhir hendaklah memastkan semua suis elektrik ditutup.
- Guru hendaklah membuat tempahan sebelum membawa masuk pelajar dan merekodkan penggunaannya di dalam buku rekod yang telah disediakan.
B.
PERATURAN BILIK TAYANGAN / APD – BILIK KULIAH 1 & 2.
·
Peraturan Umum.
- Masa perkhidmatan ialah pada waktu P&P iaitu 7.40 pagi hingga 2.50 petang.
- Kebersihan dan keceriaan bilik APD adalah tanggungjawab bersama.
- Semua pelajar hendaklah sentiasa berdisiplin ketika berada di bilik APD.
- Pelajar mesti memakai pakaian seragam sebelum memasuki bilik APD.
- Guru hendaklah berada di pintu masuk bagi memudahkan kawalan pelajar.
- Guru bertanggungjawab memastikan pelakuan pelajar sepanjang berada di bilik APD.
- Pengguna bilik APD dikehendaki menyusun semula kerusi atau peralatan yang telah digunakan ke tempat asal.
- Bagi guru yang menggunakan bilik APD hendaklah memastikan semua suis elektrik ditutup.
- Guru hendaklah membuat tempahan sebelum membawa masuk pelajar dan merekodkan penggunaannya di dalam buku rekod yang telah disediakan.
C.
PROGRAM NILAM DI PERPUSTAKAAN (BILIK NILAM).
·
Peraturan Asas.
1.
Semua pelajar diwajibkan mengikuti
Program NILAM.
2.
Bagi pelajar tingkatan 1 hingga 5,
mereka mesti mempunyai Rekod Bacaan NILAM.
3.
Setiap kali mereka membaca buku sama
ada buku berbentuk fiksyen atau bukan fiksyen, mereka perlu merekodkan bacaan
mereka ke dalam Rekod Bacaan NILAM.
4.
Setiap kali waktu Program NILAM di
perpustakaan, pelajar mesti membawa bersama-sama Rekod Bacaan NILAM.
5.
Guru yang bertugas perlu memastikan
pelajar merekodkan bacaan mereka.
6.
Pada setiap akhir bulan, pelajar
perlu menghantar Rekod Bacaan NILAM mereka kepada guru kelas.
7.
Guru kelas perlu menyemak Rekod
Bacaan kelas masing-masing dan menghantar maklumat bacaan kepada guru NILAM
untuk tujuan perekodan.
8.
Pelajar yang mencapai tahap
pencapaian akan diberikan pingat.
9.
Semasa menggunakan Bilik NILAM, guru
perlu mengawal disiplin pelajar.
10. Pelajar tidak dibenarkan makan, minum dan membuat bising.
11. Pelajar perlu mencatat nama dalam rekod penggunaan.
12. Sebelum keluar pastikan buku disusun semula dan keadaan bilik berkeadaan
bersih dan teratur.
D.
PERATURAN MAKMAL KOMPUTER
1.
Dilarang membawa beg, makanan atau
minuman masuk ke dalam makmal.
2.
Dilarang membawa sebarang cakera
perisian luar masuk ke dalam makmal kecuali dengan keizinan Penyelaras
ICT-disket dari luar hendaklah di scan terlebih dahulu.
3.
Dilarang membawa keluar sebarang
perkakasan atau perisian dari makmal kecuali dengan keizinan Penyelaras ICT.
4.
Pelajar dilarang melaraskan
pendingin hawa.
5.
Pelajar-pelajar tidak dibenarkan
masuk ke dalam makmal tanpa guru pengawas.
6.
Semua pengguna komputer adalah
dilarang sama sekali mengusik/mengubah sebarang sambungan wayar pada komputer.
7.
Jika terdapat sebarang bunyi yang
ganjil, bau benda terbakar, bahagian komputer terlalu panas atau sebarang yang
disyakki tidak normal, sila laporkan dengan segera kepada guru yang bertugas
–offkan mana-mana suis yang perlu.
8.
Laporkan sebarang kerosakan
perkakasan atau perisian kepada guru yang bertugas.
9.
Tidak dibenarkan membawa liquid
paper.
10. Dilarang membuat bising di dalam makmal.
11. Dilarang mencetak bahan-bahan yang mengandungi unsur-unsur lucah,
menghina atau menfitnah pihak tertentu, atau simbol yang seumpamanya yang
kemudiannya ditampal dan disebarkan.
12. Dilarang mengubah apa-apa settings dalam komputer.
13. Dilarang menambah software & hardware yang sedia ada.
14. Semua hasil kerja hendaklah disimpan (save) di dalam folder pelajar
(hard disk) dan bukannya ke dalam pelayanannya.
15. Peralatan seperti LCD dan printer hanya boleh dikendalikan oleh guru.
16. Guru yang bertanggungjawab membawa pelajar/kelas ke Makmal Komputer
hendaklah menulis maklumat dalam buku log makmal.
17. Pengguna komputer hendaklah menulis maklumat ke dalam buku log komputer.
18. Pengguna hendaklah sentiasa berpakaian kemas semasa berada di dalam
makmal.
19. Pengguna hendaklan sentiasa menjaga kebersihan Makmal Komputer.
E.
PERATURAN BILIK BAHASA INGGERIS
1.
Pelajar tidak dibenarkan masuk ke
Bilik Bahasa Inggeris tanpa guru pengiring atau guru bertugas.
2.
Tidak dibenarkan membuang sampah di
dalam Bilik Bahasa Inggeris.
3.
Sila jaga kebersihan bilik.
4.
Dilarang merosakkan peralatan dan
bahan di dalam Bilik Bahasa Inggeris.
5.
Dilarang membawa keluar sebarang
bahan dari bilik berkenaan tanpa kebenaran daripada guru.
F.
PERATURAN PUSAT AKSES
1.
Dilarang membawa beg, makanan atau
minuman ke dalam Pusat Akses Sekolah.
2.
Dilarang membawa masuk sebarang
cakera perisian milik persendirian kecuali dengan kebenaran guru bertugas.
3.
Dilarang membawa keluar sebarang
perkakasan atau perisian komputer daripada Pusat Akses Sekolah.
4.
Dilarang sama sekali mengusik
sebarang pendawaian atau sambungan kabel yang terdapat di belakang komputer.
5.
Dilarang memasukkan sebarang
perisian luar dan mengubah konfigurasi komputer.
6.
Dilarang menyimpan semua hasil kerja
dalam cakera keras komputer.
7.
Pengguna hendaklah meekod penggunaan
komputer dalam buku log.
G.
BILIK PPSMI
1.
Bilik PPSMI terbuka kepada semua
warga SMKTIZ.
2.
Murid tidak dibenarkan masuk ke PSS
tanpa guru mata pelajaran atau kebenaran guru Bilik PPSMI.
3.
Tidak dibenarkan
membuat bising di dalam Bilik PPSMI.
4.
Tidak dibenarkan
membawa masuk makanan dan minuman serta makan dan minum di dalam Bilik PPSMI.
5.
Tidak dibenarkan
menyalahgunakan, merosakkan dan membawa keluar bahan-bahan Bilik PPSMI tanpa
kebenaran.
6.
Tidak dibenarkan
membuang sampah di merata-rata tempat di dalam Bilik PPSMI.
7.
Sila buang sampah
ke dalam bakul sampah yang telah disediakan. Sila jaga kebersihan Bilik PPSMI.
8.
Pastikan kipas,
lampu dan air-cond ditutup selepas digunakan.
9.
Kerjasama semua
pihak amatlah dihargai agar PSS SMKTIZ dapat dimanfaatkan sepenuhnya.
5.3 PERATURAN
PENGGUNAAN ALAT / RUANG (BILIK)
a) PERPUSTAKAAN INTAN GEMILANG & PRA
UNIVERSITI.
·
Peraturan sebelum masuk.
1.
Dilarang membawa masuk makanan dan
minuman ke dalam perpustakaan.
2.
Dilarang membawa masuk beg sekolah,
buku rujukan, fail, atau peralatan luar.
3.
Hanya dibenarkan membawa masuk alat
tulis dan kertas sahaja.
4.
Pelajar tidak dibenarkan masuk pada
waktu pengajaran dan pembelajaran tanpa kehadiran guru.
5.
Pelajar dikehendaki menanggalkan
kasut dan berbaris ketika masuk dan keluar perpustakaan.
6.
Kanak-kanak atau binatang peliharaan
tidak dibenarkan bawa masuk ke perpustakaan.
·
Peraturan semasa berada di perpustakaan.
1.
Pelajar dilarang makan dan minum
serta membuat bising.
2.
Pelajar dilarang membawa masuk dan
keluar sebarang bahan bacaan tanpa kebenaran.
3.
Dilarang menconteng, merosakkan atau
mengoyak bahagian-bahagian tertentu di dalam mana-mana bahan bacaan.
4.
Dilarang membawa atau menyembunyikan
bahan bacaan bukan di tempat asalnya.
5.
Dilarang memindahkan bahan bacaan ke
rak lain.
6.
Dilarang membuang sampah di
merata-rata tempat.
7.
Pihak perpustkaan tidak
bertanggungjawab atas sebarang kerosakan atau kehilangan barang persendirian
yang dibawa masuk.
b)BILIK BBM
1.
Semua bahan atau alatan yang
dipinjam hendaklah direkodkan ke dalam buku rekod pinjaman.
2.
Bahan atau alatan yang dipinjam
hendaklah diambil dan dipulangkan oleh guru.
3.
Tempoh pinjaman hendaklah tidak
melebihi dua hari.
4.
Tempoh pinjaman boleh dilanjutkan
dengan memperbaharui rekod pinjaman.
5.
Semua bahan yang dikembalikan
hendaklah disimpan di tempat asal.
6.
Bahan atau alatan tidak dibenarkan
dibawa pulang kecuali dengan kebenaran.
7.
Tidak dibenarkan makan dan minum di bilik
BBM.
8.
Jika berlaku sebarang kerosakan atau
kehilangan carta atau alatan sila laporkan kepada guru BBM dengan segera.
a) PUSAT AKSES
·
KESELAMATAN SISTEM RANGKAIAN.
Susun atur mengikut spesifikasi dan piawaian pengkabelan Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM).
Semua komputer mesti dirangkaikan dan boleh mengakses internet.
Aras kebenaran pengguna (Access Right) mesti dihadkan untuk mengelakkan
daripada membuat penguahsuaian konfigurasi komputer.
·
KESELAMATAN PERISIAN DAN APLIKASI.
Patches untuk sistem pengoperasian yang terkini.
Perisian anti-virus yang terkini.
Menggunakan perisian yang berlesen.
Manual instalasi mudah diperolehi.
·
KESELAMATAN MENGAKSES INTERNET.
Mesti mematuhi Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam bilangan 1 Tahun
2003 – UPTM 159/526/9 Jld. 3 (9) – garis Panduan Mengenai tatacara Penggunaan
Internet dan Mel Elektronik Di Agensi-agensi Kerajaan (boleh muat turun
daripada http://www.mampu.gov.my/mampu/bm/Circulars/BM/Main.htm)
·
KESELAMATAN PENYIMPANAN BAHAN.
Pengguna tidak dibenarkan menyimpan bahan di cakera keras komputer Pusat
Akses Sekolah.
Sentiasa menyelenggara ruang cakera keras komputer (housekeeping) untuk
menjamin pengoperasian komputer sentiasa di tahap optimum dan stabil.
5.4 PERATURAN
PINJAMAN DAN PEMULANGAN BAHAN / ALAT
a)
PERPUSTAKAAN.
·
Peraturan pinjaman.
1.
Pelajar dibenarkan meminjam buku
sebanyakdua buah sahaja dalam sesuatu masa.
2.
Tempoh pinjaman adalah selama 5
hari. Denda akan dikenakan sebanyak 10 sen sehari kepada pelajar yang lewat
memulangkannya.
3.
Buku yang dikembalikan mestilah
dalam keadaan yang baik.
4.
Pelajar hendaklah bertanggungjawab
ke atas semua buku yang dipinjam di atas namanya.
5.
Urusan pinjaman dan pemulangan buku
hendaklah dibuat pada waktu rehat dan petang sahaja.
6.
Tindakan akan dikenakan kepada
pelajar yang menyewakan kad pinjaman mereka kepada pelajar lain.
b)
BILIK BBM
1. Semua bahan atau alatan yang dipinjam hendaklah direkodkan ke dalam buku
rekod pinjaman.
2. Bahan atau alatan yang dipinjam hendaklah diambil dan dipulangkan oleh
guru.
3. Tempoh pinjaman hendaklah tidak melebihi dua hari.
4. Tempoh pinjaman boleh dilanjutkan dengan memperbaharui rekod pinjaman.
5. Semua bahan yang dikembalikan
hendaklah disimpan di tempat asal.
6. Bahan atau alatan tidak
dibenarkan dibawa pulang kecuali dengan kebenaran.
No comments:
Post a Comment